רקמות לימפואידיות אקטופיות תומכות בייצור אימונוגלובולינים מקומי ברינוסינוסיטיס ופוליפים נאזאליים

החוקרים מצאו שרקמות לימפואידיות אקטופיות יכולות לתמוך בייצור אימונוגלובולינים מקומי ולכן תורמים באופן משמעותי להתפתחות רינוסיטיס כרונית עם פוליפים

אף (צילום: אילוסטרציה)

נכון להיום, התרומה של רקמות לימפואידיות אקטופיות (ectopic lymphoid tissues - eLTs) לייצור יתר של אימונוגלובולינים בחולים ברינוסינוסיטיס כרוני ופוליפים נאזאליים (chronic rhinosinusitis with nasal polyps - CRSwNP) נותרת לא ברורה.

מטרת מחקר זה היא לבדוק את הבסיס התאי, מנגנוני הייצור ואת התפקוד של eLTs בחולים ב-CRSwNP.

החוקרים העריכו אגרגציות לימפואידיות במוקוזה סינונאזאלית ולמדו היסטולוגית את המבנה שלהן. הביטוי של הפקטורים הלימפוגנוגניים הדרושים לייצור אימונוגלובולינים נמדד באמצעות real-time PCR והמיקום שלהם נבדק באמצעות IHC ואימונופלורסנציה. הפנוטיפ של תאי T-helper נותח באמצעות זרימה ציטומטרית.

רמות אימונוגלובולינים כומתו באמצעות מערכת ImmunoCAP או ערכת Bio-Plex. בנוסף, דגימות נאזאליות אותגרו ex vivo עם Dermatophagoides pteronyssinus group 1י(Der p 1) וביטוי Iε-Cμ  ו-Iε-Cγ התגלו באמצעות PCR.

החוקרים מצאו שמספר גדול יותר של eLTs עם מבנים דמויי germinal centers אותר במטופלים עם CRSwNP אאוזינופילי (20.69%) ולא אאוזינופילי (17.31%) לעומת חולים עם רינוסינוסיטיס כרוני ללא פוליפים אפיים (5.66%) ונבדקי בקרה (3.70%). קיומם של eLTs קושר עם ביטויי מוגבר של כימוקינים וציטוקינים לימפוגנוגניים ודלקתיים, כמו גם עם הגברה בקולטנים שלהם.

הביטוי של מולקולות הדרושות לייצור אימונוגלובולינים, ייצור תאי T-helper פוליקולריים וייצור של IgE בפוליפים אאוזינופיליים ו-IgG ו-IgA בפוליפים אאוזינופילים ולא אאוזינופיליים הוגבר באופן מובהק בחולים עם eLTs. לאחר אתגור Der p 1 ברקמת ex vivo, ייצור Iε-Cμ אותר רק בפוליפים אאוזינופיליים עם eLTs אך לא בפוליפים ללא eLTs או בפוליפים לא אאוזינופילים.

על בסיס תוצאות אלה הסיקו החוקרים ש-eLTs יכולים לתמוך בייצור אימונוגלובולינים מקומי ולכן תורמים באופן משמעותי להתפתחות CRSwNP.

מקור: 

Song, J. et al. The Journal Of Allergy and Clinical Immunology. (2018). 141 (3)

תגובות