• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
שחמת

צפיית אשפוזים הקשורים לחולי מח על רקע כבדי

שבריריות גופנית וקוגניטבית נפוצים במטופלים עם שחמת. שילוב הסולמות MoCA-CFS חזה פגיעה באיכות החיים הקשורה לבריאות ואשפוז במשך 6 חודשים

צילום מיקרוסקופי של כבד עם שחמת הכבד (מקור צילום: ויקיפדיה)
צילום מיקרוסקופי של כבד עם שחמת הכבד (מקור צילום: ויקיפדיה)

חולי מח כבדי (Hepatic Encephalopathy – HE) הוא הגורם הכי נפוץ שניתן להשפיע עליו, המוביל לאשפוז של מטופלים עם שחמת. מרכיבים גופניים וקוגניטביים של שבריריות (Frailty) יכולים להוות חלק מהפתו-פיזיולוגיה של גורמי הסיכון לחולי מח כבדי.

החוקרים שאפו להעריך את השימוש בסולם שכלל את הסולמות Montreal Cognitive Assessmentי(MoCA) ו-Clinical Frailty Scaleי (CFS) ונקרא בפיהם MoCA-CFS בשביל לחזות אשפוזים על רקע חולי מח כבדי במשך 6 חודשים. במהלך המחקר מבוגרים עם שחמת היו תחת מעקב למשך 6 חודשים או עד אשר נפטרו או עברו השתלה. מטופלים עם חולי מח בוטה או שיטיון לא נכללו במחקר. התוצא העיקרי שנמדד היה אשפוזים הקשורים לחולי המח הכבדי לאחר 6 חודשים.

סך של 355 מטופלים נכללו במחקר. גילם הממוצע עמד על 9.6 ± 55.9 שנים. 62.5% היו גברים, וב-64% מהם הסיבה לשחמת הייתה בעקבות שימוש באלכוהול או בעקבות צהבת מסוג C. ל-36% מהמטופלים הייתה פגיעה קוגניטבית לפי הסולם MoCA (ציון של 24 ומטה) ו-14% נחשבו שבריריים לפי השאלון CFS (ציון גבוה מ-4). שילוב שני הסולמות חזה באופן עצמאי אשפוז על רקע חולי מח כבדי במשך 6 חודשים. ציון של 1 או 2 בסולם MoCA-CFS הגדיל את סיכויי האשפוז ב-3.3% (רווח בר-סמך 95%: 1.5-7.7) וב-5.7% (רווח בר-סמך 95%: 1.9-17.3), בהתאמה.

איכות החיים הקשורה לבריאות ירדה ככל שהציון MOCA-CFS עלה. דיכאון וגיל מבוגר היו גורמי סיכון עצמאיים ל-MoCA נמוך.

מקור: 

Ney M.  et al (2018). The American Journal of Gastroenterology volume 113, pages 1506–1515;

נושאים קשורים:  שחמת,  שבריריות,  ניבוי,  חולי מח,  מחקרים
תגובות