דלקת עור אטופית

תחלואה נלווית עורית בחולים עם דלקת עור אטופית - מחקר ישראלי רטרוספקטיבי

במחקר זה נמצא כי חולים עם דלקת עור אטופית סובלים בשכיחות גבוה יותר ממחלות עוריות זיהומיות ודלקתיות נוספות. עוד נמצא כי ישנו קשר אשר לא היה ידוע עד כה בין דלקת עור אטופית לבין ליכן פלנוס

דלקת עור אטופית הינה מחלה דלקתית כרונית המובילה לנטל גופני, פסיכולוגי וכלכלי גבוה. אנשים עם דלקת עור אטופית (Atopic Dermatitis - AD) נמצאים בסיכון מוגבר לזיהומים ודלקות עוריות אחרות. מחקר ישראלי בחן את התחלואה העורית הנלווית ל-AD והקשר בין תחלואה זו לחומרת המחלה.

המחקר בוצע על בסיס מסד הנתונים של קופת חולים מכבי ובאמצעותו זוהו 94,483 חולים עם AD אשר הותאמו לפי גיל, מין ומקום מגורים למקרי ביקורת ללא AD ביחס של 1:1.

החוקרים זיהו שורה של מחלות עוריות אשר היו נפוצות יותר בקרב חולים עם AD לעומת מקרי הביקורת:

  • מחלות זיהומיות נפוצות יותר בקרב חולי ה-AD לעומת מקרי הביקורת כללו צלוליטיס, אימפטיגו ודרמטופיטוזיס בגילאי 6 חודשים ומעלה. מולסקום קונטגיוזום בילדים, קנדידיאזיס, הרפס סימפלקס וסקביאס במבוגרים ויבלות ויראליות בבני נוער ומבוגרים.
  • מחלות דלקתיות נפוצות יותר בקרב חולי ה-AD לעומת מקרי הביקורת כללו סבוריאה וקונטקט דרמטיטיס בגילאי 6 חודשים ומעלה, ליכן פלנוס בבני נוער ומבוגרים ואקנה בילדים.
  • הפרעות בפעילות בלוטות הזיעה היו נפוצות יותר בקרב אנשים עם AD לעומת מקרי הביקורת בגילאי 6 חודשים ומעלה.

בנוסף, נמצא כי שיעור ההימצאות של כל הקומורבידיות (מלבד סקביאס) בחולי AD הייתה בקורלציה ישירה עם חומרת המחלה מצבים אשר קושרו באופן חזק עם חומרת AD היו אקזמה בידיים, אקזמה נמולרית, ליכן סימפלקס כרוני, קונטקט דרמטיטיס וליכן פלנוס.

מחקר זה מדגיש את הסיכון המוגבר של חולי AD לפתח מחלות עוריות חדשות ושופך אור חדש לגבי הקשר בין חומרת ה-AD לסיכון לפתח תחלואה נלווית. החוקרים מציינים כי הקשר בין AD לליכן פלנוס לא היה ידוע עד כה ולאור אופי המחקר, המבוסס על מסד נתונים, לא ניתן לשלול כי מדובר אולי באבחון שגוי.על מנת לאמת את הממצאים יש להעמיק בקשר בין התחלואה הנלווית ל-AD. זיהוי התחלואה הנלווית ל-AD הינה חשובה ביותר על מנת לתת לחולים אלה טיפול מיטבי.

כדי לצפות בסיקור החידושים בתחום מחלת האטופיק דרמטיטיס מכנס EADV, לחץ/י כאן.

מקור:

Leshem, Y.A. et al.

נושאים קשורים:  דלקת עור אטופית,  תחלואה נלווית,  חומרת מחלה,  ליכן פלנוס,  מחקרים