מחקרים

הימצאות דלקת עור אטופית בקרב סטודנטים באוניברסיטת הירושימה

ישנה עלייה קלה בהימצאות דלקת עור אטופית בשני העשורים האחרונים במבוגרים

ההימצאות של דלקת עור אטופית עלתה בעשורים האחרונים באופן עקבי והגיעה לישורת לקראת סוף המאה ה-20. עם זאת, רוב הסקרים היו סקרים של ילדים וההימצאות הנוכחית וחומרת דלקת העור האטופית במבוגרים איננה ברורה עד תום.

לאחרונה, פורסם בכתב העת The Journal of Dermatology מחקר בהשתתפות 40,649 סטודנטים בשנתם הראשונה ללימודים באוניברסיטת הירושימה אשר החלו את לימודים בין השנים 2002 ו-2019. מטרת המחקר העיקרית הייתה לזהות שינויים בהימצאות של דלקת עור אטופית במבוגרים צעירים מעל גיל 18. את כל המידע אספו החוקרים באופן מתמשך בנקודות זמן קבועות במהלך השנה. האבחנה של דלקת עור אטופית והערכת חומרת המחלה בוצעו על ידי רופאי עור בהתבסס על קריטריונים של הקווים המנחים היפניים לדלקת עור אטופית. בנוסף, במהלך הסקר נאספו נתונים אודות היסטוריית המטופלים, תחלואה נלווית באסתמה ורינוסינוסיטיס כרונית או דלקת בלחמית, הניהול הנוכחי של דלקת העור והשימוש בסטרואידים טופיקלית.

תוצאות המחקר הראו כי ההימצאות של דלקת עור אטופית נמצאת במגמת עלייה קלה בקרב סטודנטים בשנתם הראשונה, כאשר ב-2002 היא עמדה על 9.1%, ב-2010 על 12.0% ועד 2019 התייצבה על 10-11%. בנוסף נראה כי כ-10% מהמטופלים היו בשליטה גרועה של מחלתם. עוד נמצא כי מבחינת היסטוריה של מטופלים ותחלואה נלווית באסתמה ורינוסינוסיטיס כרונית הייתה גם כן עלייה מ-2006 ועד 2019 אך זאת גם בסטודנטים עם דלקת עור אטופית וגם ללא. בבחינת ההימצאות של אקזמה של הפנים, נמצא כי מצב זה היה נפוץ בעיקר בקרב מטופלים עם דלקת עור אטופית חמורה, בעוד שרק כ-50% מהסטודנטים עם דלקת עור אטופית בדרגת חומרה בינונית ו-20% מאלו עם דלקת עור אטופית קלה התייצגו עם אקזמה של הפנים. כמו כן, נמצא כי אין הבדל משמעותי בין אחוז הסטודנטים שקיבלו טיפול לדלקת העור האטופית במרפאה ואלו שטיפלו בעצמם בבית.

ממחקר זה עולה כי ישנה חרדה סביב סוגיית השימוש בסטרואידים טופיקלית לטיפול בדלקת עור אטופית וכי ישנו צורך בקידום הסברה טובה יותר וחינוך נכון של גורמים מקצועיים ברפואה לגבי דלקת עור אטופית. כמו כן, עולה כי ישנה עלייה קלה בהימצאות של דלקת עור אטופית גם בקרב סטודנטים בשנתם הראשונה ללימודים.

מקור:

Kan T. et al. The Journal of Dermatology (2022). https://doi.org/10.1111/1346-8138.16366

נושאים קשורים:  מחקרים,  דלקת עור אטופית,  תחלואה נלווית,  אקזמה
תגובות